του Μάνου Ηλιάδη, ΚΟΣΜΟΣ του ΕΠΕΝΔΥΤΗ, φ.217

Εντονα σημεία  αποπροσανατολισμό από την ουσία εμφανίζει η δημόσια συζήτηση γύρω από το θέμα των παράνομων απαλλαγών από την θητεία, η οποία, αντί να επικεντρωθεί στην ουσία του προβλήματος και στα αίτια δημιουργίας του, έχει εστιασθεί στο θέμα της δημοσιοποιήσεως των ονομάτων των φυγόστρατων. Γιατί αν το τελευταίο αποτελεί θέμα ηθικής τάξεως, το οποίο δικαιολογημένα προκαλεί το αίσθημα δικαιοσύνης των πολιτών λόγω της προσπάθειας  ορισμένων να αποφύγουν τις εκ του συντάγματος απορρέουσες υποχρεώσεις τους για στράτευση και ευλόγως θέτει το θέμα  της ισότητας των πολιτών έναντι του νόμου, εν τούτοις το πρόβλημα αυτό δεν είναι παρά ένα απλό σύμπτωμα του βαθύτατα νοσούντος αμυντικού συστήματος της χώρας.

Οπως βέβαια συμβαίνει με κάθε θέμα που έρχεται εκάστοτε στο επίκεντρο της επικαιρότητας και μονοπωλεί το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης, η συζήτηση γύρω από το θέμα των παράνομων απαλλαγών εξελίχθη σε μία πραγματική θεατρική παράσταση, με τους πραγματικούς υπεύθυνους να ανταγωνίζονται μεταξύ τους -με αξιοσημείωτες  υποκριτικές επιδόσεις- στον ρόλο του εξυγιαντή, να επιρρίπτουν ο ένας στον άλλον την  ευθύνη για το πρόβλημα και με το κοινό να εκφράζει εξ ίσου υποκριτικά την έκπληξή του για ένα θέμα πασίγνωστο σε όλους.

***

Οπως είναι ήδη γνωστό, η συζήτηση ξεκίνησε με την σύλληψη του αντισυνταγματάρχη Κ. Χαρίση ο οποίος κατελήφθη, μέσω κρυμμένων συσκευών καταγραφής εικόνας, να αφαιρεί διάφορα (περί τα 500!) έγγραφα από στρατολογικούς φακέλους διαφόρων πολιτών υπόχρεων σε στράτευση. Η αποκάλυψη του ρόλου του συγκεκριμένου αξιωματικού δεν έγινε βέβαια τυχαία, γιατί  η ευαισθησία και εμμονή στο  θέμα της θητείας και της τηρήσεως των περί αυτής διατάξεων του υφυπουργού Αμυνας Ι. Λαμπρόπουλου είναι γνωστή, όπως γνωστό είναι επίσης και το γεγονός ότι είναι και ο μόνος στο υπουργείο αυτό ο οποίος έχει πάρει στα σοβαρά τα καθήκοντά του.

Οι εν συνεχεία αποκαλύψεις και η συσχέτισή τους με την γνωστή υπόθεση του κυκλώματος παράνομων απαλλαγών του απόστρατου και καταζητούμενου ταξιάρχου Εμμ. Νιώτη, έφεραν στο φως αρκετά στοιχεία.

Σύμφωνα με τα τελευταία  στοιχεία του ΥΠΕΘΑ (11 Ιανουαρίου), οι ακατάλληλοι για στράτευση (Ι5) της περιόδου 1997-2005  ανήλθαν σε 28.831 πολίτες (περίπου ένα ολόκληρο Σώμα Στρατού), με ετήσιο μέσο όρο 4.118 πολίτες.

Το 2006, οι ακατάλληλοι ανήλθαν σε 4.411 πολίτες, ενώ το σύνολο 25 κλάσεων (από 20ο με 45ο έτος ηλικίας) την 1η Ιανουαρίου ανήλθε σε 81.198 πολίτες, που είναι περίπου και η σημερινή πραγματική δύναμη του Ε.Σ.

Η απαλλαγή τους από τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις ενέπιπταν σε τρείς κατηγορίες. Η πρώτη ήταν όσοι είχαν απαλλαγεί με χρήση πλαστών στοιχείων-φακέλων (π.χ. χρήση φακέλου άλλων, ήτοι τοξικομανών κ.λπ., όπως η γνωστή περίπτωση Παπακαλιάτη). Στην κατηγορία αυτή η έρευνα του ΥΠΕΘΑ απεκάλυψε μέχρι στιγμής περί τις 95 υποθέσεις. Τα ονόματα των 95 ενεχομένων δεν κατέστη δυνατόν να δημοσιοποιηθούν, παρά τις επίμονες προσπάθειες του υφυπουργού Αμυνας Ι. Λαμπρόπουλου, λόγω αντιδράσεως της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και της επικυρώσεως της αρνήσεως της από 4ο Τμήμα του Συμβουλείου Επικρατείας.

Η δεύτερη κατηγορία, που είναι και η μεγαλύτερη,  ήταν αυτών που είχαν κριθεί από αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές ως  «Ι5» (μη ικανοί να υπηρετήσουν την στρατιωτική τους θητεία  για λόγους φυσικής και ψυχικής υγείας).

Από αυτούς, έχουν ήδη παραπεμφθεί για επανεξέταση 4450 πολίτες, εκ των οποίων εξετάσθησαν ήδη οι  3.739 και εκκρεμεί η επανεξέταση 711. Από τους επανεξετασθέντες,  2793 (75%) επανεκρίθησαν ως ακατάλληλοι και 711 (25%) κρίθηκαν ως ικανοί και υπόχρεοι για κατάταξη.

Η τρίτη κατηγορία, περιλαμβάνει αυτούς που έκαναν χρήση πλαστών πιστοποιητικών οικογενειακής καταστάσεως (π.χ., ότι ήσαν δήθεν πολύτεκνοι) με αποτέλεσμα να απαλλάσσονται τελείως από τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις ή να υπηρετούν σημαντικά μικρότερη θητεία (περίπτωση τραγουδιστή Αλκαίου).

Το βασικό μέσο για την λήψη των μέτρων αυτών ήταν ο νέος νόμος 3421 περί στρατολογίας του Νοεμβρίου 2005, τον οποίο κατήρτισε ο αρμόδιος για θέματα στρατολογίας υφυπουργός Αμυνας Ι. Λαμπρόπουλος.  Με βάση τον νόμο αυτό, ο οποίος προβλέπει μεταξύ άλλων ότι οι απαλλαγέντες (ως Ι5) δύνανται να επανακληθούν για νέα υγειονομική εξέταση με την συμπλήρωση  πενταετίας από την απαλλαγή τους, η αποφυγή θητείας έπαυσε πλέον να μένει άνευ συνεπειών και οι ανυπότακτοι κάθε κατηγορίας παραπέπονται στην Δικαιοσύνη.

Ο αριθμός των υποθέσεων ανυποταξίας που εκδικάστηκαν αυξήθηκε κάθετα με την εφαρμογή του νέου νόμου, ο οποίος προβλέπει την απ’ ευθείας παραπομπή των κατηγορουμένων στο ακροατήριο, χωρίς την χρονοβόρο προκαταρκτική εξέταση.

Ετσι, οι εκδικάσεις υποθέσεων, από 617 το 2001, ανήλθαν σε 2370 το 2006, ενώ μόνο για το πρώτο εξάμηνο του 2007 προβλέπεται να φτάσουν τις  1897. Σύμφωνα με δήλωση του υφυπουργού Ι. Λαμπρόπουλου, ήδη αρκετοίς από τους παρανόμως απαλλαγέντες έχουν καταδικαστεί πρωτόδικα από τα αρμόδια στρατιωτικά δικαστήρια σε ποινές φυλακίσεως άνω των 22 μηνών και εκκρεμούν οι ποινικές διώξεις τους για άλλα αδικήματα που έχουν ασκηθεί εναντίον τους στα πολιτικά δικαστήρια.

Ο νέος νόμος περιλαμβάνει επίσης αρκετές διατάξεις για περιορισμό της ανυποταξίας, ένα ακόμη σοβαρό πρόβλημα που κατατρύχει το στράτευμα. Σύμφωνα με στοιχεία του ΥΠΕΘΑ, ο αριθμός των ανυπότακτων εξωτερικού-εσωτερικού εμφάνιζε σταθερή ετήσια αύξηση (μέσος όρος αυξήσεως 17,2%) για την περίοδο των ετών 2000-2003, ενώ με την εφαρμογή του νέου νόμου υπάρχει για πρώτη φορά μείωση κατά 4% του αριθμού των ανυπότακτων των ετών 2005-2007. Ετσι, οι ανυπότακτοι εσωτερικού-εξωτερικού  από 32.433 το 2005, μειώθηκαν στους 31.180 την 10η Ιανουαρίου 2007.

Για το τεράστιο θέμα των αναβολών στρατεύσεως (λόγω σπουδών κυρίως) στοιχεία δεν εδόθησαν.

Δυστυχώς -για την σοβαρότητα του θέματος εννοείται- το θέμα εξελίχθη σε μία αντιδικία ως προς το  σε ποιο κόμμα πρόσκειται ο συλληφθείς αντισυνταγματάρχης ή τίνος ήταν ο καταζητούμενος απόστρατος ταξίαρχος Νιώτης. Στην συνέχεια, το θέμα κλιμακώθηκε με την γενική απαίτηση όλων των κομμάτων για δημοσιοποίηση των ονομάτων των φυγόστρατων, η οποία φυσικά προσέκρουσε στο περίφημο τεκμήριο αθωότητας και δεν προβλέπεται να οδηγήσει πουθενά μέχρι οι υποθέσεις να φτάσουν στα δικαστήρια, για να επεκταθεί στο τέλος και στο θέμα των ρουσφερολογικών μετατάξεων από την σκληρή θητεία στον Σ.Ξ. στην άνετη θητεία στο Ναυτικό και στην Αεροπορία, προνόμιο όσων είχαν το κατάλληλο «βύσμα».

Για το τελευταίο θέμα, τις μετατάξεις, ο εκπρόσωπος τύπου του ΠΑΣΟΚ κ. Π. Ευθυμίου κατηγόρησε την κυβέρνηση για περιφρόνηση των νόμων προς εξυπηρέτηση «ημετέρων» και ζήτησε από τον ΥΕΘΑ να επιβεβαιώσει αν είναι αλήθεια ή όχι ότι στις 26 Ιουλίου 2006 υπεγράφησαν από τον ίδιο 1852 μετατάξεις από τον Σ.Ξ. στο Π.Ν. και στην Π.Α. και ότι άλλες 2212 μετατάξεις υπεγράφησαν στις 3 Νοεμβρίου 2006.

Η απάντηση από την άλλη πλευρά, με ανακοίνωση του υφυπουργού Αμυνας Ι. Λαμπρόπουλου, ήταν ότι από τον Ιούνιο του 2001 μέχρι τον Μάιο του 2002 υπεγράφησαν από την τότε ηγεσία του ΥΠΕΘΑ πάνω από 5000 μετατάξεις, αριθμός που αποτελεί ρεκόρ.

Η συνέχεια ήταν φυσιολογική. Ο πρωθυπουργός έδωσε εντολή «προχωρείστε και μη χαριστείτε σε κανέναν» και  το θέμα εξελίχθηκε σε μείζονα ατραξιόν, με φυσική συνέπεια η συζήτηση στο βήμα της τηλεοπτικής δημοκρατίας να ανάψει για τα καλά  και εκεί να προκύψει…ατύχημα.

Γιατί εκεί ακούστηκαν τόσο τρελλά πράγματα για την έκταση της ρουσφετολογίας  και τις αναβολές, καθώς επίσης και για την πραγματική….. πραγματικότητα που επικρατεί στο θέμα της θητείας γενικότερα, που είναι να απορεί κανείς πώς τόσοι πολλοί από τους πολιτικούς εξακολουθούν να εμφανίζονται στην τηλεόραση και να αυτοπροβάλλονται ως τιμητές των αντιπάλων τους ή ως ενδιαφερόμενοι για την άμυνα της χώρας.

Γιατί στο βήμα αυτό, το θέμα των παράνομων απαλλαγών και των μετατάξεων περιέπεσε σε δεύτερη μοίρα, όταν ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εφέδρων Ενόπλων Δυνάμεων (ΠΣΕΕΔ)  έφεδρος ταγματάρχης Αλ. Κόντος παρουσίασε στοιχεία από μελέτη του Συνδέσμου που εκπόνησε για λογαριασμό του υπαγόμενου στο ΥΠΕΘΑ Ινστιτούτου Αμυντικών Αναλύσεων, τα οποία θα έπρεπε κανονικώς να κάνουν τους πολιτικούς να καταπιούν την γλώσσα τους, πράγμα που, φυσικά, δεν συνέβη (Σημ.: η μελέτη, αντίτυπο της οποίας διαθέτει ο ΚτΕ, έχει παραδοθεί και στον ΥΕΘΑ κ. Ευ. Μεϊμαράκη, ο οποίος την απέστειλε στους Κλάδους για εκμετάλλευση, αλλά έκτοτε αγνοείται η τύχη της) .

Και η εικόνα που προέκυψε ήταν τελείως διαφορετική από αυτήν που είχε δημιουργηθεί μέχρι τότε. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, βασισμένης εξ ολοκλήρου σε  επίσημα στοιχεία του ΥΠΕΘΑ,  μέχρι την 1η Ιανουρίου 2005 ευρίσκοντο νόμιμα και για διάφορους λόγους εκτός στρατεύματος, (μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού, αναβολές λόγω σπουδών, υγείας κ.λπ.) 312.400 (!) νέοι.

Ο αντίστοιχος  αριθμός την 1η Ιανουρίου  2004;  307.662 νέοι….

Ο πρόεδρος του ΠΣΕΕΔ  απεκάλυψε ότι, σήμερα,  320.000 νέοι  υπεκφεύγουν την στράτευση με νομότυπες ή νόμιμες αναβολές, 58.000 νέοι  έχουν απαλλαγεί με «νομότυπα τρελόχαρτα», 17.500 είναι ανυπότακτοι εξωτερικού και 16.500 ανυπότακτοι εξωτερικού και επεσήμανε ότι παρ’όλα αυτά ουδείς από τους 300 βουλευτές ασχολήθηκε ουσιαστικά για την αλλαγή αυτής της απαράδεκτης καταστάσεως στις Ενοπλες Δυνάμεις.

Σε δηλώσεις του προς τον ΚτΕ, ο πρόεδρος του ΠΣΕΕΔ έκανε λόγο για σκόπιμη απαξίωση του θεσμού του στρατεύσιμου πολίτη-οπλίτη με την ελλιπή εκπαίδευση μάχης, την χωρίς καμία ασφάλιση θητεία, την περιορισμένη ή ουσιαστική κατάργηση των επιστρατευτικών ασκήσεων και τον εξευτελιστικό μηνιαίο μισθό των 8,5 ευρώ «που τον κατατάσσει τελευταίο στην κλίμακα αξιοπρέπειας στην Ε.Ε. και το ΝΑΤΟ», φαινόμενα που είναι οι πραγματικές αιτίες για την  απροθυμία των νέων για κατάταξη και την εικόνα διαλύσεως που παρουσιάζουν οι Ενοπλες Δυνάμεις.

Ο ίδιος κατήγγειλε ότι οι υπεύθυνοι για την θεραπεία του προβλήματος, αντί να λάβουν ουσιαστικά μέτρα για την δημιουργία κινήτρων για κατάταξη των νέων, προβαίνουν σε ενέργειες που μόνο ως παράλογες μπορούν να χαρακτηρισθούν και οπωσδήποτε και πανάκριβες.

Ως παράδειγμα ανέφερε την εύκολη λύση της προσλήψεως Επαγγελματιών Οπλιτών (το όριο του υφιστάμενου νόμου είναι για πρόσληψη μέχρι 25.000 ΕΠΟΠ), με κόστος εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, δεσμεύοντας έτσι μακροπρόθεσμα τους προϋπολογισμούς για αμοιβές, περίθαλψη, συντάξεις κ.λπ. των ΕΠΟΠ, για λόγους καθαρά ψηφοθηρικούς και αποκόπτοντας χιλιάδες νέων από την παραγωγική διαδικασία.

Ενα παράδειγμα που έθεσε είναι αρκετά αποκαλυπτικό: Το ετήσιο μικτό κόστος μόνον 3 ΕΠΟΠ  ανέρχεται σε 63.000 ευρώ, ενώ το ετήσιο κόστος 500 στρατεύσιμων εφέδρων είναι 51.000 ευρώ, δηλαδή οι 3 ΕΠΟΠ κοστίζουν στο κράτος όσο 500 έφεδροι (!), ή άλλως πώς όσο ένα πλήρες τάγμα εφέδρων.

Κατά τον ίδιο, η Ελλάδα αγνοεί τελείως το ισραηλινό μοντέλο που χρησιμοποιεί τους εφέδρους του σε καθημερινή εμπόλεμη επιχειρησιακή εμπλοκή τα τελευταία 50 χρόνια, ή το αντίστοιχο μοντέλο που χρησιμοποιούν οι Ελβετοί, το οποίο εξασφαλίζει  χαμηλό κόστος και παλλαϊκή συμμετοχή. «Σε εμάς, προέχει το πολιτικό-κομματικό συμφέρον, ενώ στους άλλους λαούς υπερισχύει το εθνικό όφελος του χαμηλού κόστους και της ευρείας συμμετοχής των πολιτών στην εθνική άμυνα», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

Οι προτάσεις του Συνδέσμου για επίλυση του προβλήματος είναι μία δέσμη κινήτρων για ενθάρρυνση των νέων για κατάταξη στις Ε.Δ., με πρώτο αυτό της αυξήσεως της μηνιαίας αποζημιώσεως του στρατιώτη-ναύτη-σμηνίτη από 8,5 σε 100 ευρώ και την υποχρεωτική ασφάλισή τους καθ’όλη την διάρκεια της θητείας τους. Σύμφωνα με τις προτάσεις αυτές, το εκτιμώμενο ετήσιο κόστος για  52.000 στρατεύσιμους εφέδρους θα είναι περί τα 62 εκατ. ευρώ, έναντι 600 εκατομμυρίων ευρώ για 25.000 ΕΠΟΠ!

Στις υπόλοιπες προτάσεις του Συνδέσμου περιλαμβάνονται η μοριοδότηση, για κατάληψην θέσεων στο Δημόσιο,  όσων υπηρέτησαν τη θητεία τους ( π.χ., 100 μόρια για τους εφέδρους αξιωματικούς, 70 για τους υπαξιωματικούς, 50 για τους στρατιώτες), την επιδότηση επί 6 μήνες των απολυομένων εφέδρων από τον ΟΑΕΔ (ως επιδότηση ανέργων) για την προσφορά τους στις Ε.Δ., την απώλεια εισοδήματος και έξοδα της στρατιωτικής τους θητείας, την αναγνώριση της στρατιωτικής θητείας ως χρόνο ασφαλίσεως που θα καλύπτεται από το Δημόσιο και όχι από τους ίδιους τους άμισθους στρατεύσιμους εφέδρους, την υποχρέωση όσων προσλαμβάνονται στα Σώματα Ασφαλείας να έχουν εκπληρώσει τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις κ.ά.

Τι προκύπτει από όλα αυτά, στα οποία έχει κατ’επανάληψη αναφερθεί ο ΚτΕ, όπως π.χ. τα ηλίθια παιχνίδια και ερασιτεχνισμοί με την διάρκεια της θητείας που ορισμένοι σκόπευαν (και ευτυχώς δεν πρόλαβαν) να περικόψουν στους …6 μήνες;

Οτι είναι μάλλον καιρός για το σύνολο της πολιτικής ηγεσίας της χώρας να ασχοληθεί επί τέλους με το τεράστιο πρόβλημα ανθρώπινου δυναμικού που αντιμετωπίζουν οι Ε.Δ., οι οποίες οδεύουν προς διάλυση, αν συνεχισθεί αυτή  η τουλάχιστον  απαράδεκτη κατάσταση.

Η κατάσταση ενός  λαού 10 εκατ. και πλέον, ο οποίος δεν είναι σε θέση να βρει επαρκή αριθμό ανδρών για την άμυνά του, όταν έκανε το ίδιο πολλά χρόνια πριν, με  πληθυσμό 7 ή ακόμη και 5 εκατομμυρίων, είναι όχι μόνο απαράδεκτη, αλλά αποτελεί όνειδος για την πολιτική ηγεσία της χώρας.

Γιατί όταν αυτοί που είναι επιφορτισμένοι με την επίλυση ενός προβλήματος αδυνατούν να το επιτύχουν επί τόσο  μακρόν, δεν είναι απλώς ανίκανοι, αλλά μέρος του προβλήματος αν όχι, όπερ και πιστεύουμε, το ίδιο το πρόβλημα. Ενα πρόβλημα που δημιουργήθηκε από την ανευθυνότητα, τις φαιδρές δηλώσεις για καλύτερη άμυνα με …λιγότερα χρήματα, τα ανεπίτρεπτα παιχνίδια με την θητεία και την εκμετάλλευσή της για κομματικό όφελος, τις καταστρεπτικές ρουσφετολογικές παρεμβάσεις σε κάθε τομέα λειτουργίας των Ε.Δ. -από τις προαγωγές μόνιμων στελεχών, μέχρι την μετάθεση και του τελευταίου στρατιώτη- και τόσα άλλα, όλα γνωστά.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s