Η δύναμη της ελληνικής γλώσσας

Η επιρροή της ελληνικής γλώσσας στην αγγλική και ο βαθμός αυτοτέλειάς της εντός αυτής, μπορεί να καταδειχθεί από τις δύο ομιλίες του καθηγητή Ξενοφώντα Ζολώτα που έδωσε στις 26-9-1957 και 2-10-1959 στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Και στις δύο ομιλίες του ο εισηγητής μιλώντας αγγλικά χρησιμοποίησε μόνο λέξεις ελληνικές ή ελληνικής προέλευσης εκτός από τα συνδετικά και τα βοηθητικά ρήματα. Παραθέτουμε το κείμενο των ομιλιών του:

 INTERNATIONAL MONETARY FUND 1957

Annual Meeting Washington D.C.

26-9-1957

Press Release No 47

 

Κyrie,

I eulogise the archons of the Panethnic Numismatic Thesaurus and the Ecumenical Trapeza for the orthodoxy of their axioms, methods and policies, although there is an episode of cacophony of the Trapeza with HELLAS. With enthusiasm we dialogue and synagonize at the synods of our synagonize at the didymous organizations in which polymorphous economic ideas and dogmas are analyzed and synthetized. Our analyzed and critical problems such as the numismatic plethora generate some agony and melancholy. This phenomenon is characteristic of our epoch. But, to my thesis, we have the dynamism to program therapeutic practices as a prophylaxis from chaos and catastrophe. In chaos and parallel, a panethnic unhypocritical economic synergy and harmonization in a democratic climate is basic. I apologize for my eccentric monologue. I emphasize my eucharisties to you. Kyrie, to eugenic and generous American ethnos and to the organizers and protagonists of this amphictiony and the gastronomic symposia.

 Μετά αυτήν ομιλία οι μεγαλύτερες αμερικανικές εφημερίδες έγραφαν ότι «διαχρονική δύναμη της ελληνικής γλώσσας, που έμενε ζωντανή από την ποίηση του Ομήρου – και πολύ παλαιότερα – μέχρι σήμερα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και να λειτουργήσει σε όλες τις ευρωπαϊκές γλώσσες.»

INTERNATIONAL MONETARY FUND 1959

Annual Meeting

Washington D.C. 02-10-1959

Press Release No 62

 

Κyrie,

It is Zeus’ anathema on our epoch for the dynamish of our economies and the heresy of our economic methods and policies that we should agonize between the Scylla and Charybdis of economic anaemia. It is not my   idiosyncrasy to be ironic or sarcastic by my diagnosis would be that

politicians are rather cryptoplethorists. Although they emphatically stigmatize numismatic plethora, they energize it through their tactic and practices. Our policies should be based more on economic and less on political criteria. Our gnomon has to be a metron between economic, strategic and philanthropic scopes. Political magic has always been antieconomic. In an epoch characterized by monopolies, oligopolies, monopolies, monopolistic antagonism and polymorphous inelasticities, our policies have to be more orthological. But this should not be metamorphosed into plethorophobia, which is endemic into plethorophobia among academic economists. Numismatic symmetry should not hyper antagonize economic acme. A greater harmonization between the practices of the economic and numismatic archons is basic.

 Την δεύτερη φορά ο λόγος είχε περιεχόμενο ουσιαστικό. Αναφερόταν στην ουσία του νομισματικού και οικονομικού προβλήματος της εποχής. Με την ευκαιρία μάλιστα αυτή ο μεγάλος Έλληνας Ξενοφών Ζολώτας υπενθύμισε το ιστορικό γεγονός, ότι οι πατέρες της αμερικανικής ανεξαρτησίας : «Ο Ουάσιγκτον, ο Τζέφερσον, ο Ανταμς και άλλοι όταν συνέτασσαν το Σύνταγμα των Ηνωμένων Πολιτειών στα 1787 – που ισχύει με μερικές νέες παραγράφους, που ψηφίστηκαν για προσαρμογή στις νέες εξελίξεις, μέχρι σήμερα στον αρχικό κορμό του – είχαν προτείνει η γλώσσα του νέου κράτους να είναι η ελληνική, προς τιμή της γλώσσας του Έθνους εκείνου, που πρώτο γέννησε και λίκνισε τη Δημοκρατία και τη διέδωσε στον κόσμο. Για μια ψήφο μόνο προκρίθηκε και υιοθετήθηκε τελικά η αγγλική αντί της ελληνικής»

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s