BMP3 και Κένταυρος

του  Αίθων-Οδυσσέα Ναρλή

Η Ελλάδα προμηθεύτηκε 170 άρματα LEO-2HEL με σύμβαση ύψους 1.7 δις. € και άλλα 183 μεταχειρισμένα LEO-2A4 σε χαμηλό κόστος, δηλαδή συνολικά 353 σύγχρονα άρματα μάχης. Έχοντας υπόψη ότι η Τουρκία για δική της απαίτηση 250 αρμάτων αποφάσισε να ξεκινήσει τη σχεδίαση δικού της άρματος με προϋπολογισμό 500 εκ.$ (περίπου 390 εκ.€) αναρωτιέται κανείς γιατί μια παρόμοια λύση δεν εξετάστηκε, αφού μια συνεργασία με την κατασκευάστρια εταιρεία για την απόκτηση της σχετικής τεχνολογίας θα έδινε τη δυνατότητα στη χώρα μας να εξοπλιστεί με ένα πιο σύγχρονο άρμα! Μία τέτοια συνεργασία θα μπορούσε να εξελιχτεί στην κοινοπραξία του νέου ευρωπαϊκού άρματος μάχης με σημαντικές μελλοντικές εμπορικές προοπτικές. Να υπενθυμίσουμε ότι το LEO-2 είναι σχεδίασης των αρχών της δεκαετίας του 1970 και ετέθη σε υπηρεσία το 1979, ενώ η έκδοση Α4 είναι παραγωγής 1985 – 1992.

Να σημειώσουμε ότι η τιμή καταλόγου του άρματος LEO-2A6 είναι στα 4 εκ. €. Από εδώ και πέρα οι υπολογισμοί αποτελούν απλή αριθμητική:

Ανάπτυξη: 390 εκ.€ +

Παραγωγή 353 αρμάτων x 4 εκ.€

: 1.412 εκ.€ = Σύνολο: 1.802 εκ.€

Με άλλα λόγια, σχεδόν με την ίδια δαπάνη η Ελλάδα θα μπορούσε να αποκτήσει 353 άρματα πολύ πιο σύγχρονα από τα LEO-2HEL που θα ήταν δικής της σχεδίασης και παραγωγής με σημαντικές εξαγωγικές προοπτικές. Αφού λοιπόν η χώρα είχε τη βασική τεχνολογία και υποδομή που είχε αποκτηθεί από παλιά με τη σχεδίαση του Τεθωρακισμένου Οχήματος Μάχης ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ, δικαιούμαστε να θέσουμε το ερώτημα γιατί άραγε δεν έχει εξεταστεί αυτή η οφθαλμοφανής λύση;

Και αν η παραπάνω λύση δεν εξετάστηκε, είναι απορίας άξιο γιατί η Ελλάδα επιμένει στην ίδια πρακτική για τo πρόγραμμα Νέου Ερπυστριοφόρου ΤΟΜΑ Σύγχρονης Τεχνολογίας, όταν υπάρχει σύστημα λιγότερο πολύπλοκο, με μικρότερο τεχνολογικό κίνδυνο και ήδη κατασκευασμένο πρωτότυπο από ελληνικά χέρια! Πρόκειται για το ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ, που σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε με αυτοχρηματοδότηση της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ Α.Β.Ε), βάση των αναγκών του Ελληνικού Στρατού. Σε σχέση με την προηγούμενη πρόταση της ΕΛΒΟ (ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ/ASCOD, 335 σε υπηρεσία στον Ισπανικό και 112 στον Αυστριακό Στρατό), το ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ είναι χαμηλότερου κόστους, παρουσιάζει χαμηλότερο βάρος, πύργο ενός ατόμου, μικρότερες διαστάσεις, καλύτερη ισχύ πυρός, διατηρώντας ανάλογες προδιαγραφές δυνατότητας μεταφοράς, επιδόσεων και θωράκισης. Οσον αφορά τις μεθοδεύσεις για τη προμήθεια των ΒΜΡ-3Μ ύψους τουλάχιστον €1,2 δις, καλό είναι να θυμηθούμε τη σχετική ερώτηση του ΠΑΣΟΚ στη Βουλή (Α.Π. 1346/2.7.09):

  • Γιατί πριν την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας δεν εξασφαλίστηκαν οι απαιτήσεις του Στρατού αλλά και εκείνες της συμπαραγωγής με τις ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες;
  • Γιατί τα στοιχεία της αρχικής μελέτης επιχειρησιακών απαιτήσεων-προδιαγραφών-επιδόσεων δεν αναγράφτηκαν στην αρχική αίτηση προμήθειας; Γιατί ελαχιστοποιήθηκαν οι απαιτήσεις μετά από απαίτηση του Υπουργείου/ΓΔΑΕΕ;
  • Με ποια στοιχεία θα παραληφθεί το όχημα όταν κατασκευασθεί; Θα παραλάβουμε ότι θέλει ο κατασκευαστής;
  • Η τιμή αγοράς κάθε τεθωρακισμένου οχήματος θεωρείται συμφέρουσα σε σχέση με αντίστοιχες τιμές που πωλήθηκε σε άλλες χώρες;
  • Γιατί δεν ενδιαφέρεται η Κυβέρνηση και έχει αφεθεί η ΕΛΒΟ να διαπραγματεύεται μόνη με τη ρωσική πλευρά;
  • Με ποιο τρόπο σχεδιάζει η Κυβέρνηση να αντιμετωπίσει τη συσσώρευση χρεών-ζημιών και χαμένων θέσεων εργασίας (600 την τελευταία πενταετία) στην ΕΛΒΟ;
  • Υπάρχει σχέδιο της Κυβέρνησης για την επιβίωση των ελληνικών αμυντικών βιομηχανιών μαζί με την υλοποίηση εξοπλιστικών προγραμμάτων ή «σχεδιάζει» πρόχειρα, χωρίς όρους και στόχους, όπως στη περίπτωση των τεθωρακισμένων οχημάτων;

και εκείνη του ΛΑΟΣ:

  1. Οι επιχειρησιακές και τεχνικές ικανότητες του υπό προμήθεια ΤΟΜΑ BMP-3M καλύπτουν τις τεχνικές και επιχειρησιακές απαιτήσεις που είχε εγκρίνει το Ανώτατο Στρατιωτικό Συμβούλιο;
  2. Προτίθεται να μας καταθέσει [ο υπουργός] την «εξαφανισμένη» λεπτομερή «Μελέτη Επιχειρησιακών Απαιτήσεων- Προδιαγραφών Επιδόσεων του Νέου Ερπυστριοφόρου ΤΟΜΑ Σύγχρονης Τεχνολογίας» της Μόνιμης Επιτροπής Εξοπλισμών Τεθωρακισμένων Οχημάτων της Διεύθυνσης Πεζικού η οποία συντάχθηκε τον Ιούλιο του 2007;
  3. Γιατί αντικαταστάθηκε στην Αρχική Έγκριση προμήθειας που υπογράψατε με τον δισέλιδο Πίνακα Ελαχίστων Απαιτήσεων σε Συστήματα-Υποσυστήματα για το ΤΟΜΑ BMP-3M;

Σύγκριση του πρωτότυπου ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ με το υποψήφιο προς αγορά ΒΜΡ-3Μ:

1. Μεταφέρει πλήρωμα 3 ατόμων και ομάδα μάχης 8 οπλιτών με δυνατότητα διάταξης 2+10. Αντιθέτως στο ΒΜP-3Μ, με το πετρελαιοκινητήρα UTD-29 να βρίσκεται στο οπίσθιο άκρο του σκάφους -πρόκειται για το μοναδικό πρόσφατο όχημα πεζικού διεθνώς με την απαράδεκτη αυτή διάταξη- έχει ως αποτέλεσμα τα 7 μέλη της αποβιβαζόμενης ομάδας μάχης να συνωστίζονται υπερβολικά, 5 μεταξύ κινητήρα και πύργου, καθώς και δύο εμπρός από αυτόν, δεξιά και αριστερά.
2. O KENTAYΡOΣ διαθέτει οπίσθια ράμπα υδραυλικής λειτουργίας που επιτρέπει ταχεία αποβίβαση της ομάδας μάχης πεζικού ενώ το ΒΜΡ-3 δίδυμες οπίσθιες θύρες και θυρίδες οροφής, με αποτέλεσμα την απαράδεκτη έκθεση σε εχθρικά πυρά.
3. Ισχυρή θωράκιση, άρα αυξημένη επιβιωσιμότητα, απέναντι στην απειλή (τουρκικά ΑCV-300 με πυροβόλο 25mm).
4. Ποηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα δυτικής τεχνολογίας και επίτευξη ομοιοτυπίας- τυποποίησης εκπαίδευσης/συντήρησης με τα εν υπηρεσία άρματα μάχης και τεθωρακισμένα οχήματα του Ελληνικού Στρατού.
5. Εχει συγκρίσιμο βάρος με δυνατότητα αερομεταφοράς από μεταγωγικό C-130.
6. Μπορεί να παραχθεί με μεγάλη ελληνική προστιθέμενη αξία, η υποστήριξή του να είναι εξασφαλισμένη στην Eλλάδα και τα αναλώσιμα, τα πυρομαχικά και τα ανταλλακτικά του να είναι, ως επί το πλείστον, εγχώριας παραγωγής.

Το πρωτότυπο ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ έχει καταφέρει να ικανοποιεί τις απαιτήσεις του ΕΣ και να υπερτερεί σε πτυχές της αποστολής του έναντι του ΒΜΡ-3Μ (ταχεία και ασφαλής προώθηση ομάδων μάχης πεζικού), ενώ ένα ακόμα πιο εξελιγμένο (ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ 2) με βελτιώσεις και ακόμα πιο προηγμένα ηλεκτρονικά θα μπορούσε να τις υπερκαλύψει. Αν τα παραπάνω δεν είναι αρκετά για επαναξιολόγηση της προμήθειας των ΒΜΡ-3, τότε μια δοκιμή στο Λιτόχωρο με ένα κυπριακό ΤΟΜΑ του τύπου αναμφίβολα θα είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον. Εν κατακλείδι, αληθεύει ότι οι βλητικές δοκιμές στο ΒΜΡ-3 θα πραγματοποιηθούν αφού υπογραφεί η τελική σύμβαση;

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s