εκδόσεις ΤΟΥΡΙΚΗ, ISBN 978-960-676-01-0

Ένα έργο για αναγνώστες και μελετητές που έχουν περισ­σότερο την τάση να αμφισβητούν και να επαναξιολογούν τις ιστορικές εξελίξεις, παρά να τις παρατηρούν.

Ποιο θα μπορούσε να είναι ίο κεντρικό θέμα μιας ιστορίας της Ελλά­δας; Ένας λαός, μια φυλή, μια γλώσσα, μια θρησκεία, ένας πολιτι­σμός, μια ιδέα; Κατά καιρούς όλα αυτά έχουν χρησιμοποιηθεί. Και απ’ όλα θα πρέπει να αποτελεί μέρος της απάντησης. Κανένα όμως δεν αρκεί από μόνο του. Όλα αποδεικνύονται σε διάφορους βαθμούς ανεπαρκή.

Και όμως, κατά κάποιαν έννοια στις ρίζες του όλου θέματος βρίσκεται μια ιδέα. Μια ιδέα απλή, σχεδόν απλοϊκή, που μπορεί να διατυπωθεί ως εξής: Έλληνας είναι όποιος θεωρεί τον εαυτό του Έλληνα. Αυτός είναι ο μόνος εφαρμόσιμος ορισμός. Και ο ελληνικός λαός, ορισμένος με αυτό το κριτήριο και μόνο, αποτελεί το θέμα ετούτης της ιστορίας.

Το βιβλίο αυτό είναι η ιστορία του ελληνικού λαού σε όλη τη διάρκεια των δε­καέξι αιώνων που χωρίζουν την ίδρυση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας από τις μέρες μας. Είναι καρπός δύο προτερημάτων του συγγραφέα του: της άψογης επιστημοσύνης του πρώτα, που τον βοηθά να βλέπει και να διατυπώνει καίρια, διεισδυτικά και ευσύνοπτα τα μεγάλα ρεύματα του ιστορικού γίγνεσθαι, και της άμεσης, βιωματικής του σχέσης με έναν λαό που έτυχε να γνωρίσει σε μια από τις κρισιμότερες φάσεις της πορείας του.

Ο Κρίστοφερ Μόνταγκιου Γουντχάους (ο Συνταγματάρχης Κρις του 1942-44) μπορεί να ισορροπεί ανάμεσα στα δύο. Μπορεί να μιλά για αντιλήψεις, για μνήμες συλλογικές και για συνείδηση του νέου ελληνισμού, θέματα που γνώ­ρισε από πρώτο χέρι· μπορεί να αναλύει θεσμούς, να χαρακτηρίζει πρόσωπα και να φωτίζει εξελίξεις ως ακαδημαϊκός.

Μπορεί να μιλά για το μοιραίο σχίσμα Δύσης και Ανατολής στο Βυζάντιο και την ακατάλυτη δύναμη του ελληνισμού που διαβαίνει αιώνες σκλαβιάς για να κερδίσει την ελευθερία του, μπορεί να στηλιτεύει τις επεμβάσεις των Μεγάλων Δυνάμεων και την παράλογη συμπεριφορά λαού και ηγεσίας στη Μικρασιατική Καταστροφή και στο Κυπριακό, μπορεί να ερμηνεύει την συμβολή μεγάλων ηγετών της νεοελληνικής ιστορίας απαλλαγμένος από το άγχος να προκαλέσει ή να δυσαρεστήσει τους αναγνώστες του.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s