Παραχωρείται στου Τούρκους η έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο

Του Μάνου Ηλιάδη, ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΗ Φ.65 15-2-2004

Ένα ακόμη βήμα  προς την συνδιαχείριση του Αιγαίου έκαναν οι Τούρκοι, προωθώντας σημαντικά τις θέσεις τους στον ICAO στο θέμα της ευθύνης για έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο, με την πλήρη ανοχή της ελληνικής πλευράς. Συγκεκριμένως, στο νέο Ευρωπαϊκό  Εγχειρίδιο Αεροναυτικών Πληροφοριών (ΕΑΝΡ), Τόμος 1 και Τόμος 2 του ΙCAO,  το οποίο εξεδόθη στις 20 Αυγούστου 2003 και παρελήφθη από τις αρμόδιες Ελληνικές Υπηρεσίες στις 22 Ιανουαρίου 2004, o εν λόγω διεθνής Οργανισμός δεν καταχωρεί στο ανωτέρω εγχειρίδιο τα ελληνικά ελικόπτερα έρευνας και διασώσεως στα νησιά Λήμνο, Χίο και Ρόδο, μετά τις γνωστές αιτιάσεις της Άγκυρας ότι τα νησιά αυτά είναι αποστρατικοποιημένα.

Σημειώνεται ότι αυτή είναι η πρώτη φορά που ένας διεθνής οργανισμός αποδέχεται -ως προκύπτει εκ του αποτελέσματος- την τουρκική θέση περί αποστρατικοποιημένων νησιών στο Αιγαίο, παρέχοντας έτσι στην Τουρκία την δυνατότητα να διεκδικήσει αποτελεσματικά τον έλεγχο της περιοχής του Αιγαίου για έρευνα και διάσωση, η οποία ορίζεται με την τουρκική ΝΟΤΑΜ 714/74 (βλ. ανοιχτή κόκκινη γραμμή στο μέσον του Αιγαίου) και  περιλαμβάνει τα νησιά Σαμοθράκη, Λήμνο, Αγ. Ευστράτιο, Ψαρά, Λέσβο, Χίο, Σάμο, Ικαρία, Κάλυμνο, Ρόδο, Κω, Καστελλόριζο κ.ά.

Η εξέλιξη αυτή παρέχει στην Τουρκία ηυξημένες δυνατότητες για να διεκδικήσει και τελικώς να αποκτήσει τον έλεγχο της ερεύνης και διασώσεως στην εν λόγω περιοχή. Και τούτο, διότι έχει φροντίσει να περιλάβει στο ίδιο εγχειρίδιο του ICAO ελικόπτερα και αεροσκάφη κατά μήκος των μικρασιατικών παραλίων για τον σκοπό αυτό (βλ. χάρτη) και  θα μπορεί να ισχυρισθεί βασίμως πως είναι σε θέση να παράσχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη έρευνα και διάσωση από την Ελλάδα, η οποία εμφανίζεται πλέον να μη  διαθέτει κανένα πτητικό μέσο ανατολικώς του 25ου Μεσημβρινού.

Ειδικά για την Λήμνο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι το ΓΕΑ (Α3) από  1994 μέχρι και το 2002 ζητούσε με πλήθος εγγράφων από το ΥΠΕΞ και την ΥΠΑ να καταχωρίσουν στο ελληνικό Εγχειρίδιο Αεροναυτικών Πληροφοριών (ΑΙΡ) και στο αντίστοιχο Ευρωπαϊκό του ICAO το ελικόπτερο ερεύνης και διασώσεως της Π.Α. που υπήρχε στην Λήμνο, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Με τα ίδια έγγραφα το ΓΕΑ ζητούσε επιμόνως να καταχωρισθεί ως στρατιωτικό το αεροδρόμιο της Λήμνου (και όχι ως πολιτικό, όπως το εδήλωνε η ΥΠΑ, με την ανοχή φυσικά του ΥΠΕΞ) διότι το καθεστώς του νησιού αυτού διέπεται από την Συνθήκη του Μοντρέ (1936) και υπάρχει σχετική γνωμάτευση περί τούτου της Ειδικής Νομικής Υπηρεσίας (ΕΝΥ).

Ο συντάκτης της στήλης έφερε το θέμα στην δημοσιότητα στον τότε «Επενδυτή» στις  22Ιουλίου 2002 γιατί τότε, μετά από τουρκική παρέμβαση προφανώς, είχε αφαιρεθεί από το εγχειρίδιο του ΙCAO και το ελικόπτερο της Χίου και δεν υπήρχε παρά μόνο ένα ελληνικό ελικόπτερο, αυτό της Ρόδου.

Η ΥΠΑ έσπευσε να εκδώσει ανακοίνωση στις 31 Ιουλίου 2002 στην οποία ανέφερε -ψευδώς, ως απεδείχθη εν συνεχεία- ότι στο εγχειρίδιο του ICAO υπήρχε το ελικόπτερο της Ρόδου και ότι τα ελικόπτερα της Χίου και Λήμνου δεν υπήρχαν στο ίδιο εγχειρίδιο λόγω μη ανανεώσεως της σχετικής  σελίδας διά νέων πληροφοριών. Στο τέλος, η ανακοίνωση κατέληγε ότι «η ΥΠΑ θα αποστείλει σύντομα στον ICAO στοιχεία για την ενημέρωση της σελίδας του Εγχειριδίου ΕΑΝΡ του ΙCAO».

Το πώς εννοούσε αυτήν την «ενημέρωση» η ΥΠΑ, προκύπτει από έγγραφο της Μόνιμης Αντιπροσωπείας της στον ΙCAO της 11ης Σεπτεμβρίου  με το οποίο η περίεργη αυτή υπηρεσία αποδέχεται την αφαίρεση  από το εγχειρίδιο του ICAO των ελικοπτέρων της Λήμνου, της Χίου και της Ρόδου!

Ο Κ.τ.Ε. έσπευσε να δημοσιοποιήσει το γεγονός με εκτεταμένο άρθρο του την 1ην Νοεμβρίου, παραθέτοντας όλες τις λεπτομέρειες και σημασία των παραχωρήσεων αυτών και τις συνέπειές τους για το αλληλένδετο με την έρευνα και διάσωση θέμα του FIR Αθηνών.

Αυτή την φορά, αντί να καταφύγει σε νέα ψευδή και παραπλανητική δήλωση, η ΥΠΑ προτίμησε να σιωπήσει. Ίσως διότι διεπίστωσε και εκείνη ότι μετά από τόσες καταγγελίες για ενέργειές της που έβλαπταν το εθνικό συμφέρον, χωρίς ο αρμόδιος υπουργός κ.Χρ. Βερελής να επεμβαίνει και χωρίς το ΥΠΕΞ να αντιλαμβάνεται τις συνέπειες των πράξεών της, μπορούσε ανενόχλητη να κάνει ό,τι θέλει. Ή, ίσως, διότι τόσο η ΥΠΑ, όσο το ΥΠΕΞ και το Υπουργείο Μεταφορών Επικοινωνιών  ενεργούν εν συνεννοήσει και από κοινού και κατά συνέπεια η ΥΠΑ δεν είχε τίποτε να φοβάται.

Και μέσα σε αυτή την ένοχη σιωπή απάντων, η Ελλάδα εμφανίζεται πλέον στο διεθνούς κυκλοφορίας εγχειρίδιο του ICAO, μετά από πολλές δεκαετίες,  χωρίς κανένα ελικόπτερο στο Αιγαίο. Ακριβώς όπως  ήθελαν  οι Τούρκοι, δηλαδή.

Ή, με όρους σύγχρονης επικοινωνιακής ορολογίας, όπως συνάδει με το κλίμα των βελτιωμένων σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s