Αναβάθμιση Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων με μείωση των αποδοχών του διδακτικου προσωπικού

του Μάνου Ηλιάδη, ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΗ 15/11/2003

Ο μακροχρόνιος αγώνας των καθηγητών των Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΣΕΙ) για ισοτιμία με τα άλλα πανεπιστήμια και φυσικά και των καθηγητών τους με τους συναδέλφους τους της ανώτατης εκπαιδεύσεως και η περίεργη κατάληξή του, θυμίζει την ρήση «να προσέχετε τι ζητάτε από την ζωή γιατί μπορεί κάποτε να το …αποκτήσετε». Γιατί όταν οι πρώτοι τελικά επέτυχαν αυτό που ήθελαν, μέσω του  προσφάτως ψηφισθέντος  νόμου, βρέθηκαν ισότιμοι μεν με τους συναδέλφους τους των άλλων ΑΕΙ σε όλα, εκτός από τις …αποδοχές τους.

Οι καθηγητές με τους οποίους ήλθε σε επαφή η στήλη χαρακτηρίζουν ως τυπικό δείγμα «χρηστής κατάχρησης εξουσίας» την απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Χριστοδουλάκη να μη χορηγήσει αύξηση -για το έτος 2004- στο διδακτικό ερευνητικό και εν γένει εκπαιδευτικό προσωπικό των ΑΣΕΙ, διαχωρίζοντάς τους από όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες των εργαζομένων του Δημόσιου Τομέα, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα την μείωση των αποδοχών τους.

Κατά τους ίδιους, αυτή  «η παγκόσμια εκσυγχρονιστική πρωτοτυπία», όπως την απεκάλεσαν χαρακτηριστικώς, έχει το πολιτικό της παρασκήνιο και προφανώς αποσκοπεί στην υποβάθμιση της πολιτικής του κ. Γ. Παπαντωνίου ο οποίος, παρά τις πιέσεις κάποιων εκσυγχρονιστών, οι οποίοι ήθελαν τα ΑΣΕΙ εκτός ανώτατης εκπαιδεύσεως, κατόρθωσε και πέρασε πρόσφατα από την Βουλή τον Νόμο 3187/2003, που αναβαθμίζει ουσιαστικά το επίπεδο των σπουδών τους, καταργώντας τα σχετικά διατάγματα από την εποχή της βασιλείας και της δικτατορίας.

Οι καθηγητές αναφέρουν ότι, όπως φαίνεται, ο νόμος αυτός που καθορίζει ότι τα ΑΣΕΙ είναι ισότιμα Ιδρύματα με τα Πανεπιστήμια, ότι χορηγούν ισότιμα πτυχία, ότι κάνουν έρευνα, ότι η δομή των ΑΣΕΙ είναι ταυτόσημη με αυτήν των Πανεπιστημίων και ότι το διδακτικό τους προσωπικό έχει τα ίδια προσόντα εκλογής και εξελίξεως με αυτά των Πανεπιστημίων, ενόχλησε μερικούς από τους «εκσυγχρονιστές καθηγητές» που τυγχάνει να είναι σε υπουργικές θέσεις και απεφάσισαν να εξευτελίσουν το πραγματικά εκσυγχρονιστικό έργο του ΥΕΘΑ, υποβαθμίζοντας μισθολογικά τους καθηγητές των ΑΣΕΙ. Έτσι, συνεχίζουν οι ίδιοι, παρά την βούληση του υπουργού Εθνικής Άμυνας για πλήρη μισθολογική ισοτιμία των καθηγητών των ΑΣΕΙ με τους ομολόγους τους των Πανεπιστημίων, αυτό δεν κατέστη τελικά δυνατόν λόγω της προσωπικής αντιδράσεως του κ. Χριστοδουλάκη, με αποτέλεσμα ο νέος Νόμος να προβλέπει μειωμένες αποδοχές για τους καθηγητές των ΑΣΕΙ.

Σύμφωνα με τον νέο Νόμο, οι καθηγητές θα ελάμβαναν το 95% και οι επίκουροι καθηγητές, λέκτορες και ΕΙΔΙΠ το 82% του βασικού μισθού και των συνολικών αποδοχών των ομολόγων τους των Πανεπιστημίων. Φυσικά, όπως αναφερόταν ρητώς στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου αλλά και σύμφωνα με τις δεσμεύσεις του κ. Παπαντωνίου, όταν θα εδίδοντο αυξήσεις στους καθηγητές των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ αυτομάτως θα ελάμβαναν αύξηση και οι καθηγητές των ΑΣΕΙ. Οι καθηγητές των ΑΣΕΙ, ουδέποτε εδέχθησαν αυτήν την μισθολογική διαφοροποίηση της «λίγης ισοτιμίας»  (κατά το «ολίγον έγκυος») και έχουν σκοπό, αμέσως μετά την εφαρμογή του Νόμου να προσβάλουν,  διά της δικαστικής οδού, αυτήν την απαράδεκτη διάκριση.

Φαίνεται, όμως, ισχυρίζονται οι καθηγητές, ότι ο κ. Χριστοδουλάκης την είχε «φυλαγμένη» στον κ. Παπαντωνίου και έτσι με την ιστορική απόφαση του πρώτου να εξαιρέσει μία μόνο κατηγορία εργαζομένων (από όλους τους άλλους Έλληνες που απασχολούνται στο Δημόσιο) και να μη χορηγήσει αυξήσεις στους καθηγητές των ΑΣΕΙ για το 2004, αύξησε ακόμη περισσότερο την μισθολογική διαφορά μεταξύ ΑΣΕΙ και Πανεπιστημίων, γεγονός που οδήγησε σε περαιτέρω μείωση των αποδοχών των προαναφερομένων κατηγοριών στο 85% και 72% αντίστοιχα.

Ακόμη χειρότερα, καταγγέλλουν οι καθηγητές, σε ορισμένες περιπτώσεις υπάρχει σημαντική μείωση του βασικού μισθού από αυτόν που ήδη λαμβάνουν, αλλά και  από αυτόν που θα ελάμβαναν σύμφωνα με το παλαιό μισθολόγιο πριν από την εφαρμογή του νέου Νόμου! «Για να δείξουμε πως αντιλαμβάνεται ο εκσυγχρονιστής κ. Χριστοδουλάκης την έννοια της αξιοκρατίας», προσθέτουν οι καθηγητές, «αναφέρουμε ότι ο λέκτορας του ΑΣΕΙ με διδακτορικό, ο οποίος διδάσκει σε μαθητές με βαθμό πρόσβασης 19.5, λαμβάνει σημαντικά μικρότερο βασικό μισθό, ερευνητικό επίδομα αλλά και σύνολο αποδοχών από τον καθηγητή εφαρμογών των ΤΕΙ που δεν έχει διδακτορικό και ενδέχεται να κάνει μάθημα σε μαθητές με βαθμό πρόσβασης, π.χ., 6.5. Βέβαια, με την νέα μισθολογική υποβάθμιση, όλες οι κατηγορίες του διδακτικού προσωπικού των ΑΣΕΙ βρίσκονται μισθολογικώς κάτω από τα ΤΕΙ, δείχνοντας πώς αντιλαμβάνεται την ισοτιμία και ισονομία ο κ. υπουργός των Οικονομικών στην ισχυρή Ελλάδα του 2003».

Οι καθηγητές των ΑΣΕΙ, αγανακτισμένοι πλέον μετά τον χρόνιο αυτό εμπαιγμό, και με την αποφασιστικότητά τους ενισχυμένη μετά τις άκρως επιτυχείς απεργιακές τους κινητοποιήσεις του περασμένου ακαδημαϊκού έτους, ετοιμάζονται ήδη για νέα απεργία διαρκείας στις εξετάσεις του Δεκεμβρίου-Ιανουαρίου. Θα πρέπει να τονισθεί εδώ ότι εν όψει  της μειωμένης εφέτος διάρκειας του ακαδημαϊκού έτους λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων, δεν θα υπάρχει χρόνος αναπληρώσεως των ωρών, όπως συνέβη πέρυσι, γεγονός που καθιστά αδύνατη την ολοκλήρωση του ακαδημαϊκού έτους και φυσικά και την ορκωμοσία των τεταρτοετών!

Η αγανάκτηση των καθηγητών των ΑΣΕΙ είναι ακόμη μεγαλύτερη διότι γνωρίζουν ότι το συνολικό κόστος των αυξήσεων είναι αμελητέο, δεδομένου ότι αφορά μόνο 200 άτομα και ως εκ τούτου είναι προφανές, όπως εκτιμούν, ότι η μισθολογική τους υποβάθμιση γίνεται καθαρά με σκοπό την υποβάθμιση και απαξίωση των ΑΣΕΙ.

Η στήλη θα προσέθετε ότι είναι τουλάχιστον ανεπίτρεπτο για μία χώρα που θέλει να πιστεύει ότι ανήκει στην Ευρώπη, τέτοια σοβαρά θέματα να καθορίζονται από τις προσωπικές αντιδικίες και εμπάθειες υπουργών μίας και της αυτής κυβερνήσεως, γεγονός που έχει ήδη  προκαλέσει αρκετές δυσλειτουργίες στον τομέα της άμυνας.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s